Dag 3 - Slippery Slopes

Helaas – gisteren geen blog. We kwamen doodmoe weer aan bij ons hotel na acht uur gelopen, geklommen, gegleden en gestruikeld te hebben, en zijn na het eten (alweer Thais, maar wel heel lekker) en een mislukt potje poolen regelrecht onze bedden ingedoken.

Gisteren ging de wekker nog eerder dan de dag ervoor (Robin wilde per se een kwartier langer in z’n bed blijven liggen) en met slaperige ogen zaten we aan het ontbijt. Om half tien werden we door onze gids opgehaald en richting de bergen gebracht, waarna de klimpartij kon beginnen

Al aan het begin was iedereen met z’n camera in de weer, niet wetende dat het uitzicht zoveel beter zou worden. Maar al snel moesten we ze weer in onze tas stoppen, want volgens de gids Andreas liepen we te traag. Al snel bleek dat we beide handen nodig hadden om ons op te vangen in het geval dat we uitgleden, dus het was maar goed dat de camera’s zich niet meer in onze handen bevonden. Toch hebben we af en toe een paar kiekjes genomen.

We moesten eerst een redelijk steile rotswand beklimmen, die overging in een minigletsjer. Robin stelde voor een sneeuwballengevecht te houden, maar Barbara had er niet echt zin in. Zij was te druk bezig zich staande te houden op de gladde sneeuw.

Daarna kwamen we in een waar fossielenlandschap. Zo ongeveer elke steen was versierd met de donkere afdruk van een plantenfossiel. We hebben nu dan ook een heuse fossielencollectie. Onderweg hebben we ook nog hele mooie gevonden in grotere stukken rots die we helaas niet mee konden nemen. Wel staan ze op de foto.

Na nog een paar uur omhoog geklauterd te hebben kwamen we dan eindelijk op de top. Wat een fantastisch uitzicht! Na lekker gelunchd te hebben op een van de weinige vlakke stukken was het tijd voor een fotoshoot.

p8260212 <— Filmpje uitzicht

We dachten dat we weer dezelfde weg naar beneden zouden nemen (niet dat dat verkeerd was, want overal om ons heen bevond zich een winterwonderland). In plaats daarvan daalden we af langs een helling van ongeveer 65 graden, een halve kilometer naar beneden. Niet klimmend maar glijdend. Op onze hakken door het puin en later op onze kont van een andere minegletsjer af. Onze sporen zijn nog terug te vinden (hierbij is bewezen dat het landschap wel degelijk kan worden veranderd door menselijke invloeden). Marc en Appy gingen nog op zoek naar de Elmo-laag (zonder succes helaas) en daarna daalden we af naar een enorme gletsjer.

appy
Het was ongelofelijk – je hoorde het water onder je voeten doorstromen, en op sommige punten kon je zien hoe ongelofelijk dik de laag sneeuw en ijs was. Het was overigens ook een perfecte locatie voor een foto.

Gletsjer

Na de afdaling langs de gletsjer moesten we nog omlaag langs een rotspartij, en toen waren we alweer bijna terug bij het busje. Ondanks het feit dat Barbara kou heeft gevat, hebben we toch een geweldige dag gehad.

0 Reacties op “Dag 3 - Slippery Slopes”